NTI - HEAO Marketing Management
De opleiding
Wereldmerken als Nike, Virgin, Coca-Cola en Heineken hebben hun succes te danken aan uitgekiende marketing, en merken als Adidas en Philips waren zonder nieuwe omvangrijke marketinginvesteringen bijna verdwenen. Slimme marketing is een levensvoorwaarde voor elke onderneming. Zowel in de profit- als non-profit-sector is de marketingafdeling bij veel bedrijven de belangrijkste afdeling. Maar startende commercieel-economen zijn ook zeer welkom op andere bedrijfsafdelingen, zoals sales, account, inkoop en communicatie. Omdat veel Nederlandse bedrijven internationaal georiënteerd zijn, ligt een carrière in het buitenland al snel voor de hand.
Tijdens de studie Commerciële Economie wordt u grondig voorbereid op alle taken die u als marketeer/verkoper gaat uitvoeren. Van het doen van marktonderzoek, tot het maken van analyses, tot het formuleren van strategieën, van het bepalen van de behoeften van doelgroepen (consumenten en business-to-business klanten), tot het zoeken naar nieuwe afzetmarkten, van het brieven van reclamebureaus tot het ontwikkelen van promotiemateriaal. Onderscheidend vermogen is daarbij van essentieel belang, maar ook het inspelen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid als bedrijf. Bedrijven en merken zijn immers de belichaming van relaties en vertegenwoordigen dus meer dan ‘alleen maar producten’.
De opleiding HEAO Commerciële Economie is een duidelijke beroepsopleiding. Met andere woorden het ontwikkelen van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden gaan in deze opleiding hand in hand. Deze HBO-opleiding bestaat uit drie fases: een propedeuse (inleidende fase), een hoofdfase en een verbredingsfase. De opleiding duurt drie jaar. Het eerste jaar kent naast een algemeen ook een oriënterend karakter. Het tweede jaar vormt de hoofdfase en in het derde jaar vindt verbreding plaats.
In de inleidende fase volgt u vakken als: Bedrijfseconomie, Communicatie, Organisatie & Management, Taalvaardigheid, Marketing, Informatica, Engels en oriënteert u zich op toepassingsgebieden zoals Klantenmanagement & Sales, Public Relations en Consumentengedrag. Kennis en inzicht vormen h...